Jaalan ja Myllykosken kirjastot omatoimikirjastoiksi

Jaalan ja Myllykosken kirjastot laajentavat palveluitaan, kun ne siirtyvät maalis - huhtikuussa 2017 omatoimikirjastoiksi. Muutoksen vaatimat valmistelutyöt on jo aloitettu.

Sekä Jaalan että Myllykosken lähikirjastoista saa jatkossakin myös henkilökohtaista palvelua arkipäivisin maanantaista perjantaihin.  Palveluajankohdiksi valikoidaan asiakasystävällisesti sekä aamu- että ilta-aukioloja.  Omatoimikirjastoiksi siirtyminen tarkoittaa, että jatkossa näissä kirjastoissa voi asioida henkilökohtaisten palveluaikojen lisäksi omatoimisesti myös viikonloppuina sekä päivittäin varhain aamulla tai myöhään illalla.

Omatoimiaikoina asiakas voi lainata ja palauttaa automaateilla sekä käydä noutamassa varattua aineistoa. Sisäänpääsyyn sekä lainaus- ja palautusautomaatteihin tarvitaan Kyyti-kirjastokorttiin liitettävä tunnusluku, jonka saa maksutta kirjastoista.

Kirjaston tiloissa asiakkaat voivat omatoimiaikoinakin lukea lehtiä ja tutustua kokoelmiin sekä viettää aikaa. Lisäksi asiakaskäyttöön varatut nettikoneet ovat käytettävissä.

Tarkat päivämäärät ja aukioloajat ilmoitetaan lähempänä muutosajankohtaa.

Jaalaa remontoidaan omatoimikirjastoksi

Jaalan kirjastossa on jo aloitettu remontti- ja kunnostustyöt omatoimikirjastoon siirtymistä varten.

Rakennukseen on tehty turvallisuusvaatimukset täyttävä varauloskäynti. Tarpeettomaksi käynyt toimistotila poistetaan kokonaan, joten kirjasto avartuu tuntuvasti. Tiloihin asennetaan valvontakamerat ja kulunvalvontalaitteet. Viihtyisyyttä lisätään uusimalla kalusteita ja poistamalla vanhentunutta aineistoa.

Jaalassa myös muutetaan remontin yhteydessä osastojen paikkaa, jotta saadaan kirjastotila toimivammaksi ja monikäyttöisemmäksi. Mm. nykyisen lehtisalin tilalle tulee lastenosasto. Tämä muutostyö edellyttää, että Jaalan kirjasto pidetään viikon verran kiinni tammikuussa. Tästä ilmoitetaan lisää myöhemmin.

Myllykoskelle tulee vain pieniä muutoksia tiloihin

Myllykosken kirjaston siirtyminen omatoimikirjastoksi on alueellisesti merkittävä, koska se on yksi Kouvolan suurimmista lähikirjastoista. Omatoimikirjastona Myllykoski palvelee asukkaita entistä joustavammin aukioloajoin.

Kirjastossa on jo nyt otettu asiakkaiden käyttöön uudet lainaus- ja palautusautomaatit, eikä kirjastotila vaadi siirtymävaiheessa remontointia. Tilassa on tehty joitakin hyllymuutoksia, ja sinne asennetaan lisää kameravalvontaa ja kulunvalvontalaitteisto.

Myllykosken kirjasto toimii näiden muutostöiden aikana aivan normaalisti.

Jaalan omatoimikirjasto

Hyvä uudistus. Hienoa, että voi asioida jatkossa myös iltaisin ja viikonloppuisin. Tosin Jaalan kirjaston henkilökunta on niin mukavaa, että siellä mahdollisuuksien mukaan asioi mieluiten normaaleina aukioloaikoina!