Jos korttisi ei toimi

Kyyti-kirjastot tarkistavat asiakkaidensa yhteystietoja. Tarkistus tehdään porrastetusti seuraavan vuoden sisällä ja asiakastietoihin ilmestyy huomautus, kun tarkistusaika lähestyy. Jos tarkistusta ei tehdä määräaikaan mennessä, kirjastokortti vanhentuu eikä lainaus onnistu ennen kortin voimassaolon uusimista.

Kun kirjautuu verkkokirjastoon, omissa tiedoissa näkyy huomautus, jossa kerrotaan yhteystietojen tarkistuksesta ja kehotetaan ottamaan yhteyttä omaan kirjastoon. Ilmoitus tulee näkyviin jo 90 päivää ennen tarkistuksen määräaikaa, jotta asian ehtisi hoitaa ajoissa joko käymällä kirjastossa, soittamalla tai lähettämällä sähköpostia. Yhteystietojen ajantasaisuus tarkistetaan ja sen jälkeen kortin voimassaolo uusitaan.

Asiakas ei voi itse uusia korttiaan verkkokirjastossa, vaan hänen on otettava yhteyttä kirjastoon. Asian voi hoitaa heti, kun huomautus tarkistuksesta ilmestyy omiin tietoihin. Huomautus näkyy myös tiskillä asioidessa, joten tarkistus voidaan tehdä lainauksen yhteydessä, vaikka ei käyttäisi verkkokirjastoa.

Jos tarkistuksen määräaika ehtii mennä, voi edelleen käyttää verkkokirjastoa, mutta lainaaminen ei onnistu. Verkkokirjastossa näkyy silloin kirjautumisen jälkeen huomautus, jossa kerrotaan kortin vanhentuneen ja kehotetaan ottamaan yhteyttä kirjastoon. Jos siis kortti ei toimi, kannattaa mennä kirjaston asiakaspalveluun, jossa tarkistetaan yhteystiedot ja uusitaan kortin voimassaolo.

Yhteystiedot tarkistetaan kolmen vuoden välein, koska kirjastot eivät saa osoitteenmuutostietoja automaattisesti. Yhteisöasiakkaiden kuten päiväkotien tai koululuokkien kirjastokorttien yhteystiedot tarkistetaan vuosittain, jotta tieto vastuuhenkilöstä on ajan tasalla.

Kaikkien Kyyti-kirjastojen yhteystiedot löytyvät tästä linkistä.