Kirjastoissakin etsitään Rosan koodia

Rosan koodi on Yleisradion tuottama peli, jossa etsitään koodeja kirjastoista, kouluista, museoista ja virtuaalimaailmoista. Koodien avulla lapset pääsevät seuraamaan verkossa animaatiotarinaa, jossa seikkailee supersankari Roosa.

Rosan koodia voi pelata kaikkialla Suomessa, sillä koodeja voi löytää miltei kaikista kirjastoista ja isosta määrästä museoita sekä kouluja.  Suuri osa lapsista käyttää verkkoa pelaamiseen, yhteydenpitoon ja tiedonhakuun. Niinpä koodeja on kätketty esimerkiksi Minecraftiin, Instagramiin ja kirjastojen Kirjasampo.fi-palveluun.

Mikä on koodi

Koodi on sana, joka pitää löytää nähdäkseen peliin liittyvien animaatioiden seuraavan jakson ja saadakseen vihjeen seuraavan koodin sijainnista. Sana syötetään rosankoodi.fi-sivulle. Peli on käytettävissä 4.10.2016–31.1.2017. Sen voi aloittaa milloin vain. Apua pelaamiseen ja peliin liittyvien tehtävien ratkaisemiseen saa myös sosiaalisesta mediasta, sillä usea suosittu tubettaja antaa välillä vinkkejä.

Osa tehtävistä ratkotaan yhdessä

Kaikkia koodeja ei pelissä voi löytää itse ilman, että matkustelee pitkin Suomea, joten yhteydenpito muihin pelaajiin on tarpeen. Netti mahdollistaa tämän ja vinkkejä saa myös tubettajilta.

Kouluille oma koodauspaketti

Rosan koodi on tehty innostamaan 7-12-vuotiaita lapsia uuteen opetussuunnitelmaankin liittyvän ohjelmoinnin pariin. Ositetut tehtävät ja oikean merkkijonon syöttäminen ovat osa ohjelmointiin liittyvää ajattelua.

Rosan koodi on suunniteltu tukemaan koulujen koodausopetusta. Yleisradio on tuottanut verkossa olevien animaatioiden ja tehtävien lisäksi kouluille materiaalia, joilla pelin henkeen voi tehdä omia opetustuokioita.

Linkit: